Search This Blog

Wednesday, January 23, 2019

Interior design Office in tabriz

طراحی داخلی در تبریز
طراحی دکوراسیون داخلی در تبریز
معماری داخلی در تبریز
کابینت در تبریز


طراحی نما در تبریز
طراحی نما یکی از مهمترین بخش های طراحی معماری محسوب می‌شود، موضوع نما و سيماي شهري، چهره ی مسلط كالبد شهر و حاوي اولين پیامها د ر چشم انداز شهروندان است. چرا که نما فضایی در مقابل خود تعریف می‌کند که اولین تصویر ارتباط با ساختمان است. طراحی نما در واقع طراحی هویت و نمادی از درون بناست. طراحی نما در تبریز با طراحی نما در تهران و طراحی نما در ارومیه کاملاً متفاوت است و به همین ترتیب طراحی نما برای یک پزشک با خانه یک معلم بسیار متفاوت است. طراحی نما یک موضوع شخصی و سلیقه ای نیست و کمتر کشوری در دنیا وجود دارد که سازنده گان مسکن در آن به راحتی و با تکیه بر سلیقه شخصی نمای یک بنا را طراحی کنند. نما فضای عمومی را به شدت تحت تأثیر قرار می دهد. و تمام شهروندان در مورد نمای تک تک ساختمانها ذی حق هستند. طراحی نما در تبریز باید گویای هویت شهر و در راستای ویژن و چشم انداز کلی و سیاست های کلانی باشد که شهرسازان و دست اندر کاران شهری برای آن برنامه ریزی کرده اند. طراحی نما بدون توجه به زمینه (context) منجر به طرحی بی معنی و بی هویت خواهد شد.
تصویر 1
طراحی نما به طور کلی پیروی ساختار اصلی بناست و کاربری ها و پلان و مقاطع چگونگی طراحی نما را تبیین می کنند. از این رو گاهی شاهد به هم ریخته گی هندسی در نما هستیم . اما به طور جامع اصول طراحی نما بر تناسبات هندسی استوار است و این اصل در کنار مواردی چون بافت و زمینه، فاصله رویت، و کاربری و اقلیم و ... طرح نما را شکل می دهد. در تناسبات هندسی خط آسمان، ارتفاع بازشوها، دست انداز بام، جانپناه بالکن ها و امثال آن موارد ثابت و بسیار اثرگذار در هندسه اولیه طراحی نما هستند.
تصویر 2
متریال
مصالح سنگی عمده متریال طراحی نما در تبریز  را شامل می شود ولی این متریال مناسب این شهر هست یا نه بستگی به نوع پروژه و ارتفاع بناست. این که نمای کلاسیک و یا نما رومی در تبریز به طور فزاینده‌ای مد شده و درحال رشد است به طور ذاتی مشکلی ندارد، اما ممکن است در بلند مدت تاثیرات فرهنگی عمیقی بر جای بگذارد. چراکه "ما شهر ها را میسازیم و سپس شهرها ما را می سازند".
مواد و متریال در نما سازی بایستی در مقابل شرایط جوی حاکم در محیط مقاوم بوده و در مراحل طراحی نما به طور کامل موضوع متریالها تعیین شود. در مورد استفاده از متریالهای متنوع باید به شدت با احتیاط عمل کرد، چرا که آشفتگی در یک قدمی تناسبات زیبا است. بنابراین اصل ساده گی را برای طراحی نما برگزینید مگر در جایی که به طور مشخص اثری پر طمطراق مورد نظر باشد. باید پذیرفت که مصالح بوم آورد از هر نظر برای طراحی نما بهترین هستند.

تصویر 3 و4

اخیراً خوشبختانه شاهد طراحی نما در تبریز با متریال آجر و چوب هم هستیم به عنوان یک قاعده کلی متریال های طبیعی معمولا در کنار هم هارمونی دلنشینی ایجاد میکنند. نمای سنگ و چوب، نمای آجر نسوز و چوب از موارد پر کاربرد در نماسازی در تبریز هستند. نماهای شیشه‌ای که در سطوح بزرگ با عنوان نمای کرتین وال در تبریز رواج یافته است این نوع نما برای ساختمانهای بلند مرتبه گزینه مناسبی ست بخصوص اگر در سایتی قرار گیرد که دارای چشم انداز مناسبی باشد در این صورت شما از داخل بنا با تسط کامل به اطراف دارای دیوار و پنجره ای شیشه ای هستید که هم عایق صوت و حرارت است و هم بسیار مدرن و زیبا البته باید توجه داشت که کرتین وال در تبریز بایستی با در نظر گرفتن ضریب زلزله در منطقه طراحی و اجرا شود.
تصویر 14
طراحی نما با پانل‌های سرامیکی در برج تجارت جهانی wtc تبریز برای اولین بار در کشور انجام شده است این نمای خشک برای ساختمانهای بلند بسیار کاربردی ست چرا که بر خلاف کرتین وال به عملیات نگهداری و تمیز کاری نیاز ندارد. این نما از مصالح سرامیکی با رنگهای دلخواه ساخته می شود که میتوان آن را در پانلهای بزرگ سفارش داد و در محل نصب کرد.
تصویر 15

سازه
اصول طراحی نما در تبریز، حقیقتی دیگر را به همراه خواهد داشت؛ و آن زلزله است. سازه و مقاوت نما بر ساختمان بسیار مهم است و متأسفانه کمتر کسی به صورت اصولی آن را رعایت می کند. نما دارای وزن زیاد است که الزاماً باید به سازه متصل شود و نیروی وزن از طریق تیر ها و ستونها به اعماق زمین هدایت شود در غیر اینصورت با کمترین تکان و ضربه و یا یخبندان به سرعت تخریب خواهد شد.
تصویر 13
نورپردازی
ساختمانهای شهری در طول روز با سایه روشنهای به وجود آمده نمایان هستند اما نباید شب را فراموش کرد. طراحی نما در تبریز با توجه به زمستانهای بلند بایستی با نورپردازی هوشمندانه همراه باشد. برای این کار بایستی نورپردازی به ترتیبی باشد که این کنتراست را به شکلی دیگر تامین کرده و ساختمان را نمایان کند. کما اینکه نورپردازی نما خود نوعی فضا آرایی در محیط های شهری نیز است. نکته بعدی این است که نورپردازی نباید خیره کننده و مستقیم باشد.
تصویر 11-12
کاربری
طراحی نما تنها طراحی پوسته خارجی ساختمان نیست این یک بخش از یک بدنه کامل محسوب می شود لذا نمیتوان نما را به صورت تزیینی و صرفا جهت زیبایی تعریف کرد. طراحی نما در تبریز برای معرفی ذات بنا ست این طرح برای ما نمایشگر این است که در درون بنا چه می‌گذرد، کاربری آن چیست و در کنار این مطلب باید توجه کنید که نما محافظ بسیار مهمی برای شرایط اقلیمی  و پدیده های طبیعی است. در نما فرم را دچار دستخوش نکنید بلکه آن را تقویت کنید . طراحی نما تعریف شکل نیست بلکه حجمی معلوم است که در ارتباط با دیگر اجزای ساختمان است. پس یه سطح دوبعدی نقاشی نکنید!!
پیوستگی المانها
در طراحی نما باید از عناصر بصری پراکنده پرهیز کرد. المانها و شکلهای تشکیل دهنده نما باید یکپارچه و دارای پیوستگی مناسب باشند. اندامهای تشکیل دهنده نما لازم است پیوسته و متناوب باشند تا وحدت بصری نما تقویت شود.
عناصر شاخص
در طراحی نما، عناصر شاخص اهمیت بالایی در تبییت کیفیت نما دارد. طراحی نما در تبریز  در یک جمله طراحی سطوحی هستند دو بعدی با سوراخهایی به عنوان بازشو و پنجره! ورودی ها، پنجره های بزرگ، بخشهای سازه ای نمایان و امثالهم از اندامها و عناصر شاخص در نما هستند. ورودی ها و سردر هر بنایی یکی از اصلی ترین عناصر برای طراحی نما است. دیدن یک ساختمان باید مشوق ما برای ورود به آن باشد و ورود به بنا باید مشخص، در معرض دید، گویا، خوانا و طبیعتاً زیبا باشد. از طرفی گاهی ممکن است یک طبقه عقب نشینی کرده و فضای سبزی در طبقه چندم به وجود بیاورد که خود در نما تبدیل به عنصری شاخص خواهد شد. دقت کنید که گنبدها و خرپشته ها که از سطح سقف بلندتر هستند بی شک تاثیر زیادی بر بیننده دارند پس باید به اندازه کافی به این اندامها توجه کرد هرچند همسطح نمای اصلی نیستند.
تصاویر 5 و 6
جمع بندی و نتیجه گیری
برای ارتقای کیفیت طراحی نما در تبریز، تا زمانی که نگرش به شهر و فرهنگ نهادینه نشده و از حالت قانون مدون و لازم الاجرا به عرف های جاری میان مردم بدل نشود، تحقق امر چندان موفق نخواهد بود در این راستا توجه شهرداری ها، سازمان های نظام مهند سی، وزارت مسکن و دیگر ارگان های موثر در شکل گیری معماری و شهرسازی، در طراحی نماهای ساختمان های مزبور با هویت ایرانی اسلامی به عنوان مرجع مناسب برای طراحی و هماهنگ سازی نماهای شهری و توجه به طرح های راهبردی به جای طرح های ساختاری در طراحی نماهای شهری ضروری است.

تصاویر 8 و 9

علاوه بر آن آموزش های مردمی، تبلیغات فرهنگ خودی و پرهیز از تبلیغ فرهنگ بیگانه، توسعه تولیدات بومی به لحاظ کمی و کیفی، ضرورت توجه دانشکده های معماری و شهر سازی ومجلات معتبر سطح کشور به موضوع معماری بومی برگزاری دوره های آموزشی و مسابقات معماری، در به کاربردن مصالح بومی و ایجاد طرح های متنوع با استفاده از مصالح بومی، توجه به موضوع مشارکت مردمی، مطالعه فلسفه و مبانی نظری اسلامی برای دستیابی به هویت ایرانی اسلامی و اجتناب از تفکر مدرنیته موضوعاتی است که در تحقق هویت فرهنگ ایرانی اسلامی در نماهای شهری معاصر ایران مفید خواهد بود. لذا در جهت ايجاد هماهنگي با ويژگيهاي ارزشمند معماري ايراني و تکیه بر هويت و ويژگيهاي بومي معماري عواملی مانند، ارتقاء يكفي نما و منظر شهري منطقه و ساماندهي نماهاي شهري و جلوگيري از ايجاد آشفتگي بصري با تكیه بر معماري زمينه گرا، ايجاد هماهنگي با شرايط اقليمي، توجه به ايمني اجرا و افزايش يكفيت معماري و نظارت حداكثري بر خدمات مجريان و مهندسان طراح و ناظر معماري می تواند موثر باشد بدین وسیله بتوان در جهت طراحی مناسب در جداره های شهری گام برداشت و به ارتقا هویت بومی کمک نمود .


تصویر 10 و بقیه

No comments:

Post a Comment